måndag 21 april 2008

Isländskan och direktören möter Sociando-Mallet -95

Efter en ansträngande provning av 12 köttiga sydafrikaner med varierande grad av rökiga toner på morgon kvisten och ett spännande styrelsemöte på eftermiddagen gick jag, Isländskan och direktören ut för att jaga mat. I sedvanlig ordning så delade jag och direktören upp köksmomenten och rätterna. Förrätt, sås och tillbehör föll på min lott medan direktören tog stek, ost och upplägg/arrangemang.
Snabbt, enkelt och gott stod på menyn!

Vi började med en enkel bruschetta stekt i olja, med ruccola, röd mangold, prosciutto, basilika och en underbar parmesan. Eftersom förrättsvinet blev kvar på kontoret så letades det fram en tysk riesling ur mitt kylskåp. Mönchhof Ürzig Würzgarten Riesling Kabinett 2007, ett riktigt bra vin, samma producent som mer kända Johan Josef Cristoffel Erben (Robert Eymael).

Ren, frisk, fruktintensiv aromatisk doft. Honung, vit persika och fläder men framförallt en stor dos färskt päron. Men inte den artificiella päronsplitt doft som brukar dyka upp som ren förjäsningsbiprodukt utan mer som att faktiskt dofta på ett färskt päron. Smaken är lika fruktig och trots sina 52g restsocker mycket välbalanserad.

Oxfilé med Pasternakspure och Murkelsås stod som varmrätt. Murkelsås är ju så fantastiskt underbar bra till riktigt mognen Bordeaux men idag så hade vi valt lite yngre varianter.

Fint hackad schalottenlök och förvällda murklor steks upp med salt och svartpeppar. En liten skvätt grädde som får koka in och karamellisera en smula och sedan på med mer grädde.

Sociando-Mallet 1995 och La Dominique 1995 korkades upp som en liten ”battle” mellan västra och högra stranden. Sociando gick segrande ur striden, men inte helt utan strid.

Som ost valde direktören ut i brist på annat en st-Agur, en riktigt krämig och mild blåmögel som finns i nästan alla butiker nu mera. Men jag tycker den passerar som ok en avslappnad kväll.

Till oset så korkades en mogen port upp. En Grahams vintage port 1980 på halvflaska. Ett av mina absolut mindre prisvärda inköp på auktion men som alla vinauktionsvana personer vet så är mogen port på halvflaska mycket ovanlig på marknaden.

För övrigt den ända låda halvflaskor mogen port som sålts i Sverige på totalt sju auktioner. Men det är ju å andra sidan verkligen skönt att ha en hellåda om 24 halvor port för konsumtion hemma!! Pris 410kr st.

Till dessert fick jag tillfälle att återigen servera min absoluta favorit. Crepe Suzette. Det är den favorit som jag gärna serverar till koncentrerade sauternes viner. Till lättare sauternes eller till riktigt mogen sauternes föredrar jag Andreas Larssons mandelkaka. Själv är jag helt övertygad om att storheten i dessertens fantastiska vin&mat-kombinations-egenskaper ligger i maillardreaktionen.

Till detta drack vi en de Fargues på halvflaska av den fantastiska årgången 2001.

2 kommentarer:

Vintresserad sa...

Ojoj - det låter gott det där. Sociando-Mallet -95, Grahams VP -80 och inte minst de Fargues - 01... en kväll att minnas? Vilket vin var bäst?

Vinmannen sa...

de Fargues var bästa vinet, men jag njöt mest av portvinet. Halvflaskorna är så härligt mogna nu, om än med viss spännande flaskvariation :)