söndag 6 juli 2008

Latour á Pomerol 1964

Jag antar att ni hört talas om legenden Latour a Pomerol 1961 ? Ett vin jag själv inte har provat och ett vin som idag har en tämligen hög prislapp. Och lär vara ett av mänsklighetens riktigt stora viner.
Om man pratar om sextiotalet så är det ju två årgångar som dyker upp, 1961 och 1964.
Så av stort egen intresse så ropade jag och pokermannen spontant och helt oplanerat in en butelj från Povenl Ramels gamla samling på den senaste vinauktionen.


Och här sker ett litet misstag:
Som ni kan se på bilden så är korken väldigt långt ner i flaskan allternativs så har vinet en extraordinärt lång kork. I normalfall så är jag och/eller pokermannen nere i sthlm dagen före auktionen och kontrollerar kondisionen på alla objekt som vi har intresse av. Eftersom vi inte hade en tanke på att köpa in denna flaska så kontrollerades den tyvärr inte.
Antingen så borde inte flaskan överhuvetaget inte sålts på auktionen eller så har den farit illa av sin vistelse på magasingatan 5 i frihamnen. För när jag väl var där och hämtade våra inropade 153 flasker och kört hem dessa så kontollerar jag ju naturligtvis alla flaskor.
Till min fasa så uppmärksamar jag att korken i våran Latour a Pomerol 64:a hade sjunkit 2-3 cm ner i hasen och att folieringen hade tryckts in så blir jag mycket orolig. Jag skär försiktigt loss den trasiga folieringen och trycker väldigt, väldigt väldigt försiktigt på korken...
Ja, den sitter lös.... Jag ringer genast till pokermannen och byter några ord. Vi kommer överens om att jag ska lyfta korken och känna om korken fortfarande håller tillbaks trycket... Pust, det gör det.. men när jag lägger flaskan ner så ser jag efter fem minuter hur en pärla färskt fint rött vin siprar fram.. inte på något sätt oxiderad men ändå.. nu är det brottom, det är frågan om timmar.
Fram med telefonen.. ringer pokermannen, direktören och konjären samt övriga vinsammlare och bröder i gävle.
Alla är upptagna.. !? Mitt försök att våldgästa konjären slutar i en konferens i sandhamn eller vart det nu va. Direktören är på uppdrag, men pokermannen inser naturligtvis allvaret i situationen och kastar sig i all hast på första bästa tåg till gävle. Jag bokar bord på en restaurang i gävle och skriver ut en faktura på "Latour a Pomerol 1964 - 80 kr + moms"

Jag, min flikvän och pokermannen öppnar upp med ett glas champagne, på något sätt så måste ju det ändå firas att vi kanske kommer dricka ett bra vin. Personalen tar hand om våran flaska och dekanterar den försiktigt. Johan och åsa dycker upp på väg hem från sin butik. Goda vänner sedan många år, johan har restaurang bakgrund och båda är medlemmar i geflevinkällare. Förövrigt ett av de mest trendiga paren i gävle och driver modebutiken FICO.
Johan som är lätt övertalad när det gäller champagne tar ett glas, åsa lika så.

Väl vid varmrätt. Och vinet, som är en stor upplevelse. Otroligt vitalt, Otroligt intensiv doft, och otroligt fylligt och tjockt, med otroligt mycket frukt. Här hade jag gått bet vid en blindprovning kan jag villigt erkänna, men utan att anteckna för mycket så drack vi vinet och njöt stort..

4 kommentarer:

konjären sa...

Att chartra en helikopter från Sandhamn hade tyvärr blivit dyrare än att ropa in en till flaska på nästa auktion... Jag beklagar att jag inte kunde vara med, men gratulerar till en stor upplevelse!

Vinmannen sa...

Tyvärr så lär det nog dröja innan en till flaska går på auktion i sverige. Det är ju inte det vanligaste vinet, vi skålade för dig och din insatts i sandhamn!!
Tack så mycket. Bättre lycka nästa gång. och förlåt för telefon terrorn ;)

Anonym sa...

För mänsklighetens och de goda vinernas beskyddares skull får vi vara glada för ett rådigt ingripande med gott resultat :-)

Det gläder mig att höra att vinet fortfarande höll och var så fantastiskt som man hört att det ska vara.

Grattis och bra gjort! :-)

Vinmannen sa...

Tack så mycket It-kamrer´n,
Ja, det är ett smutsigt jobb, men någon måste ju göra det!!

Inga nyheter om sommarens drabbning ??